Materialismus, marxismus a holocaust
Byl holocaust součástí nebo dalším vývojovým sloupcem kapitalistické ekonomiky, která se snažila přizpůsobit momentálním okolnostem nebo jde o ojedinělé průmyslové vraždění?
Část marxistů je přesvědčena o tom, že kapitalismus logicky reagoval na potřebu německé společnosti, která se snažila vystrnadit židovskou komunitu. Důvodů bylo mnoho, ale opravdu důležité bylo, že se podstatná část Němců domnívala, že „Židé vlastní až příliš mnoho majetku a zastávají až příliš mnoho vysokých funkcí“.
Podle marxistů šlo o třídní zášť, neboť tvrdí, že německá maloburžoazie, do které spadala největší část německých Židů, obětovala jednu ze svých částí, aby tak zajistila existenci ostatních. Průmyslové vraždění Židů poté bylo jenom logickým vyústěním celé situace, kterou způsobila koncentrace kapitálu.
Tím se dostáváme k faktu, že ve II. světové válce neexistovaly "dobré" strany, protože všechny jen reagovaly na situaci na trhu, podmínky, které vytvořil kapitalismus a každá strana se snažila situaci řešit po svém. I když možná nezáměrně, ale přece jen vede tohle zjednodušování a snaha o racionalizaci chování nacistického Německa k Židům, k popření nebo bagatelizování holocaustu.
Od revizionistů často slýcháme, že „Židé skutečně za války trpěli, ale kdo ve válce netrpěl“? Nebo „válku odnesli nejvíce obyčejní lidé na všech stranách, co třeba bombardování Drážďan apod.“? Je to ten podobný princip, jaký uplatňují při výkladu dějin marxisté a materialisté. V podstatě jde o to, že holocaust je ojedinělý případ průmyslového masového vraždění. Hledat racionalitu v iracionálních ideologiích založených na rasismu a antisemitismu není na místě.
Nebyl to kapitalismus, kdo vytvořil plynové komory, ale byla to zášť vůči Židům, protože antisemité byli přesvědčení, že jsou odpovědní za jejich osobní a ekonomické problémy. Nebyli zabíjeni pro zisk, ale pro vraždu samotnou. Proto je holocaust tak odlišný od ostatních genocid v historii. Jde o masové zabíjení za účelem vyhladit jeden národ z vlastních pokřivených důvodů.
Zdroje:
Vrazi paměti – Pierre Vidal-Naquet
Popírání holocaustu – Deborah E. Lipstadtová
Osvětim aneb velké alibi – La Vieille Taupe